آیت الله مرعشی نجفی

بخشی از وصیّت نامه آیت الله مرعشی نجفی

فرازهايى از وصيت نامه حضرت آيه الله العظمى مرعشى نجفى قدس سره
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله الباقى بعد فناء الموجودات ، و وارث الكائنات ، و الصلوه والسلام على سيد الانبياء و مقدام السفراء، سيد نا ابى القاسم محمد بن عبدالله ، صلى الله عليه و آله ، و على سفن النجاه و المشاكى فى الهلكات ، صلوه دائمه مستمره ، و بعد: چنين گويد خادم علوم اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام پناهنده و معتكف آستان مقدس آن بزرگواران و اميدوار بشفاعت آنان : ابوالمعالى شهاب الدين الحسينى و سلامت عقل ، بدن اكراه و اجبار، بعنوان وصيت ذيلا بقلم تحرير در مى آورم .
حقير معتقد به عقائد حقه شيعه اثنى عشريه و آنچه نبى اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه طاهرين عليهم اسلام و فرموده اند مى باشم ، و از خداوند منان مسئلت مى نمايم با همين عقيده پاك و مولاه و حب آل رسول صلى الله عليه و آله از دنيا بروم .
وصى خود را قرار دادم : فرزند ارشد ذكورم جناب حجه الاسلام آقاى حاج سيد محمود مرعشى كه دقيقا به مواردى كه ذكر مى گردد بايستى عمل نمايد:
سفارش مى كنم او را كه : دامن همت به كمر زده ، و با اراده تمام و آهنين آماده ترويج دين حنيف و دفاع از مذهب حقه اثنى عشرى باشد، چه اين مذهب در حالى كه غريب است و با فرياد بلند آوا سر مى دهد:
هل من ناصر ينصرنى ، هل من ذاب يذب عنى ، ولا ارى من يلبى دعوته ، و يجيب صرخته ، الا القليل ، شكر الله مساعيهم ، و جزاهم خير الجزاء
ترجمه :
آيا كمك كننده اى هست كه دفاع از من بنمايد؟ و نمى بينم كسى لبيك گفته و ناله او را پاسخ دهد، مگر عده كمى كه پروردگار كوشش هاى آنان را سپاسگذارى كند اقتباس از سخن سرور آزادگان ابى عبدالله الحسين عليه السلام در روز عاشورا.
سفارش مى كنم او را: به انديشيدن در كتاب خداوند، و پند گرفتن از آن .
و: به زيارت اهل گورستان و قبول ، و انديشيدن در اينكه آنان ديروز چه كسانى بوده ، و امروز چه شدند، و چگونه بودند؟ پس چگونه گرديدند، و كجا بودند، و امروز كجا هستند؟
و نيز: كم كردن معاشرت و همنشينى ، زيرا معاشرت در اين زمان هم منع دارد و هم خطر، و كم انجمنى است كه خالى از بهتان و غيبت در حق مومنين و عيب جوئى و تحقير و ضايع كردن حقوق و برادرى آنان باشد.
سفارش مى كنم او را بر: رحم ، زيرا آن را نيرومندترين اسباب توفيق و بركت در عمر و زيادى روزى است .
سفارش مى كنم او را به : تصنيف و تاليف و نشر كتابها و آثار دانشمندان شيعه اماميه ، بويژه كتابهاى گذشتگان از آنان ، زيرا اين روش از بهترين راههاى تقويت مذهب در زمان واژگون و انحطاط است .
و سفارش مى كنم او را به : زهد و بى اعتنائى به شوون دنيا، و راه و روش ورع و پرهيز كارى و احتياط.
و سفارش مى كنم او را به : مداومت قرائت زيارت جامعه كبيره ، اگر چه در هفته يك بار باشد.
و سفارش مى كنم او را به : اشتغال و كوشش در فرا گرفتن علوم شرعى .
و سفارش مى كنم او را به : تدوين و تنظيم كتاب خودم : مشجرات آل رسول صلى الله عليه و آله ، و نيز: حواشى و تعليقاتى كه بر كتاب عمده الطالب دارم ، و تمام آثار حقير و آنچه از قلم من بر صفحات جارى شده ، چه بسا شبهاى بسيارى از تا به صبح بيدار بوده ، و چه رنجهائى در روزها جهت استخراج از گوشه كنار و صدها كتاب بلكه هزار كتاب در فنون مختلف كشيده ام .
و سفارش مى كنم او را به : دورى جستن از غيبت از غيبت بندگان خدا بويژه اهل علم ، زيرا غيبت آنان چون خوردن مردار مسموم است .
و سفارش مى كنم او را بر: صله رحم چه آن سبب توفيق براى اعمال صالحه و شايسته و زيادى عمر و بركت در روزى انسان است . براى اهميت صله رحم مطلب را تكرار فرموده اند.
و سفارش مى كنم او را به : خواندن سوره يس بعد از نماز صبح هر روز يك مرتبه ، و نيز به خواندن سوره نبا عم يتسائلون بعد از نماز ظهر، و به خواندن سوره (عصر) پس از نماز عصر، و به خواندن سوره واقعه بعد از نماز مغرب ، و به خواندن سوره (الملك ) بعد از نماز عشاء، و تاكيد مى كنم بر آن (كه ) مداومت كند بر آنچه ياد آور شدم ، زيرا من شخصا روايت مى كنم اين روش را از استادان بزرگوار خود و بارها نيز تجربه آموخته ام .
و سفارش مى كنم او را به : مداومت اين دعاى شريف در قنوتهاى نمازهاى واجب و آن را من روايت مى كنم از پدر علامه خود، و نيز از جمال السالكين مرحوم شيخ محمد حسين شيرازى و آن دو بزرگوار از استاد خود مصباح السالكين مرحوم سيد مرتضى رضوى كشميرى و او نيز بطريقه خود از ستاره فروزان : سيد رضى الدين على بن طاووس حسنى مولف كتاب (لاقبال ) كه متصل با صحاب موالى ما و پيوست به پيشوايان ما دارد روايت مى كند و آن دعا اين است :
اللهم انى اسلك بحق فاطمه و ابيها، و بعلها و بنيها، و السر المستودع فيها، ان تصلى على محمد و آل محمد، و ان تفعل بى ما انت اهله ، ولا تفعل بى ما انا اهله
ترجمه :
پروردگارا: من ترا مى خوانم بحق فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش ‍ و رازى را كه در آنها امانت نهاده اى اينك : درود بفرستى بر محمد و آل محمد و اينكه آنچه تو اهل آنى با من عمل كنى و بجا آورى ، و بجا نياورى با من آنچه را كه من اهل آنم .
و سفارش مى كنم به : مداومت اين دعا پس از ذكر ركوع خصوصا در ركعت آخر:
اللهم صلى على محمد و آل محمد، و ترحم على عجزنا و اغثنا بحقهم
ترجمه :
پروردگارا درود بفرست بر محمد و خاندانش ، و ترحم بر عجز ما كن ، و پناه بده و بداد ما برس بحق آنان .
و سفارش مى كنم به : مداومت تسبيحات جده ما زهراء بتول روح من فداى او باد.
و سفارش مى كنم به : مداومت و تفكر در خطبه اين بانوى پاك منزه پاكيزه كه در مسجد النبى صلى الله عليه و آله آن خطبه اى كه بلغا و فصحا را از آوردن مانند آن عاجز ساخت ، و آنرا عده اى از بزرگان گذشته نقل كرده اند.
و سفارش مى كنم او را: در تدبر و انديشيدن در خطبه شقشقيه مولاى ما اميرالمومنين و سيد مظلومان كه در مسجد انشاء فرمود، و آنرا عده بيشمارى از فريقين كه مورد وثوق هستند نقل كرده اند.
و سفارش اكيد مى كنم او را به : نماز شب و استغفار در سحرها.
سفارش مى كنم به : صله رحم خصوصا و بويژه به برادران و خواهران خود، و نيكى كردن در حق آنان ، و من پس خود چيزى از زخارف دنيا براى آنان نگذاشتم ، و آنچه را كه بدستم رسيد در نيازهاى مردم خصوصا اهل علم صرف نمودم ، حتى نذورات شخصى خود را كه مردم براى من نذر مى نمودند، همه را در احتياجات اهل علم صرف كردم .:Gol:
(سروش هدايت-علی شيروانی)

عالمی که با نماز و روزه استیجاری کتاب می خرید!


[="DarkGreen"]گنجینه گرانبهایی که هم اکنون جزو بزرگترین کتابخانه های دنیا است، حاصل نماز و روزه های استیجاری و حتی فروش لباس های مرجع تقلیدی است که خود در درب ورودی آن آرام گرفته است.[/]

[="Magenta"]حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آستانه برگزاری کنگره بین المللی آیت الله العظمی مرعشی نجفی گوشه ای از زوایای شخصیتی این مرجع تقلید را تشریح کرد. [/]
[="Blue"]
[="Red"]* ویژگی های علمی [/]

مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی به لحاظ علمی در علوم مختلفی تسلط داشتند، در علم نسب شناسی و نسخه شناسی، نسب شناس و نسخه شناس برجستهای بودند و در فقه و اصول از مراجع بزرگ محسوب می شدند و در تفسیر از اساتید بزرگی استفاده کرده بودند.

ایشان در علم هیئت و ریاضیات از دانشمندان بزرگ حوزه علمیه قم بودند و در رجال از شاگردان برجسته بزرگانی همچون مرحوم آقا ضیاء عراقی و مرحوم شیخ عبدالکریم حائری بودند.

[="#ff0000"]* عالمی که بیش از 150 اجازه روایت داشت [/]

این مرجع فقید اجازات فراوان و متعددی از علما و بزرگان حوزه علمیه قم و نجف و حتی علما و بزرگان اهل سنت داشتند؛ به حق می توان گفت اجازات روایات ایشان بی نظیر بوده؛ به طوری که بیش از 150 اجازه روایت به صورت کتبی و چندین اجازه به صورت شفاهی داشتند.

[="#ff0000"]* ویژگی های بارز اخلاقی [/]

این عالم برجسته نه تنها شخصیت ذو ابعادی در علوم مختلف بودند و از نظر علمی معلومات منحصر به فردی را کسب کرده بودند، از نظر اخلاقی نیز فردی دلسوز برای جامعه بود و خدمات عمومی که در شهر قم و سایر شهرها داشتند فراوان بوده است.

ایشان هرگز در احسان و نیکوکاری نسبت به محرومان و قشر مستضعف، بر کسی منت نگذاشتند، حتی در مواردی که واسطه ها را برای کمک به مردم محروم می فرستادند تاکید می کردند که تنها به آدرس ها مراجعه کنید، کسی حق ندارد بپرسد، چه افرادی در این خانه ها زندگی می کنند؛ این عالم وارسته نسبت به خدمات اجتماعی بسیار فعال بودند و در برخورد با مردم محبت آمیز و مشفقانه رفتار می کرد.

[="#ff0000"]* در توسل به اهل بیت(ع)، زبان زد بود [/]

شب زندهداری و نماز شب ایشان هرگز ترک نشد و قبل از نماز صبح در حرم مطهر حضرت معصومه(س) حضور می یافتند، نسبت به عزاداری اهل بیت(ع) و تضرع و توسل به ائمه(ع) بسیار کوشا و زبان زد بودند، از دیگر سجایای اخلاقی ایشان این است که اهل گذشت و بخشش و جود بودند.

[="#ff0000"]* برخی کتاب ها را با فروش لباسش تهیه کرد! [/]

مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی عالمی بود که در احیای علوم اهل بیت(ع)، کتب و آثار علمای دیگر بسیار اهتمام داشتند، کتابخانه ایشان نشان دهنده مجاهدت ها و کوشش های معظم له است، بسیاری از این کتاب ها را با کار کردن و دستمزد کارشان تهیه کردند، حتی برخی کتاب ها را با فروش لباس خود به گنجینه کتابهایشان اضافه کردند.

[="#ff0000"]* موجب بالندگی حوزه بودند [/]

حضور چنین شخصیت های برجسته ای در بالندگی غنای حوزه بسیار تاثیرگذار است، این شخصیت ها برای طلاب الگو و اثر گذار هستند، وقتی طلاب این مجاهدت ها و حالات را ببینند، بدون شک در تربیت، شکوفایی و جدیت آن ها تاثیر می گذارد و این علما سر مشق خوبی برای آنها هستند.

حوزه وظیفه دارد به لحاظ علمی و معنوی به معرفی شایسته و بایسته این شخصیت های بزرگ حوزوی بپردازد و گرچه به لحاظ معنوی علما زنده هستند، ولی در صحنه زندگی اجتماعی نیز باید با الگو دهی و کار رسانه ای حضور داشته باشند.

[="#ff0000"]* نسخی که پایه های تمدنی اسلام را به جهانیان معرفی می کند [/]

یکی از ویژگی های مهم آثاری که توسط ایشان گردآوری شده، وجود نسخ منحصر بفردی است که برای معرفی پایه های تمدنی اسلام به جهانیان بسیار موثر است، بسیاری از این نسخ حاوی علوم غنی و کاربردی برای جهانیان است که باید به دنیا معرفی شود تا همگان از غنای پایه های تمدن اسلامی و بنیه علمی مسلمانان مطلع شوند.

کتابخانه ایشان یک کتابخانه مهم شیعی است که باید از آن صیانت و نگهبانی کرد تا آیندگان بتوانند بیشتر استفاده کنند.

[="#ff0000"]* برای نگهداری کتاب به زندان افتاد! [/]

اهتمامی که به احیای آثار اهل بیت(ع) داشت، بی نظیر بود تاجایی که روزه می گرفتند، تا پول خرید برخی کتاب های ارزشمند و ناب را تهیه کنند و آنها را بخرد، ایشان سعی می کردند آثار علمی شیعه و جهان اسلام را نگهداری کنند و برای نگهداری برخی کتاب ها و نسخه های ناب شیعی که انگلیسی ها قصد داشتند آنها را از کشور خارج کنند و ایشان با زحمت توانست آنها را جمع آوری کند، به زندان افتاد.

[="#ff0000"]* توصیه ای به مسئولین و طلاب [/]

طلاب از بزرگانی همچون ایشان درس بگیرند و شرح حال آن ها را بخواند و با زندگی آنها آشنا شوند و مجاهدت ها را در راه حفظ آثار شیعی ببینند.

این جنبه ها می تواند الگوی خوبی برای طلاب جوان قرار گیرد تا همانند آن ها با جدیت، اقتدار، معنویت و پرهیزگاری در راه علم و اخلاق گام بردارند و قدردان این نعمت ها باشند.

تاکید می کنم، مسئولین نیز یاد و نام و خاطره ایشان و امثال ایشان را در جامعه زنده نگه دارند و نکات برجسته زندگی علما را برای مردم بیان کنند و در حفظ و صیانت از آثار باقی مانده از علمای جهان اسلام کوشا باشند.[/]
منبع

کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی بزرگترین باقیات الصالحات آن مرحوم است

[="Purple"]

آیت الله نوری همدانی:
کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی بزرگترین باقیات الصالحات آن مرحوم است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با تجلیل از خدمات علمی و معنوی حضرت آیت الله مرحوم مرعشی نجفی کتابخانه وی را یکی از بزرگترین باقیات و صالحات آن مرحوم دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار با حجت الاسلام سید محمود مرعشی نجفی رییس و تولیت کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در سخنانی از خدمات آن مرحوم تجلیل کرد و گفت: مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی از علمای بزرگ و صاحب نام هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به برخی از آثار و تالیفات مرحوم آیت الله مرعشی نجفی بیان داشت: علما و بزرگان همواره سعی داشتند با اقدامات و فعالیت های مختلف باقیات الصالحاتی از خود برجای بگذارند.

وی در ادامه با بیان اینکه مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی صاحب قلم و تالیفات بسیار زیادی بوده است تاکید کرد: تاسیس کتابخانه بزرگ از جمله بزرگترین باقیات الصالحات آن مرجع فقید و بزرگ است که هم اکنون در دسترس اندیشمندان و طلاب و فضلا می باشد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات مالی پیش آمده برای کتابخانه مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی تاکید کرد: در دیداری که روز پنج شنبه هفته جاری آقای احمدی نژاد با بنده خواهد داشت این موضوع را با ایشان مطرح خواهم کرد.

گفتنی است در ابتدای این دیدار نیز حجت الاسلام سید محمود مرعشی نجفی رییس و تولیت کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی گزارشی از فعالیت ها و اقدامات این کتابخانه ارائه کرد.

وی مشکل مالی را یکی از مشکلات اساسی این کتابخانه دانست و گفت: با وجود پیگیری ها و رایزنی های صورت گرفته با مسئولان، متاسفانه هنوز این مشکلات پابرجا است و امیدواریم با عنایت و توجه رییس جمهور این مشکل حل شود./924/پ202/ج[/]

منبع:
http://www.rasanews.ir/Nsite/FullStory/?Id=78064